1 Standard č. 1 - CÍLE A ZPŮSOBY ČINNOSTI ZDVOP
Zařízení pro děti vyžadující okamžitou pomoc má písemně definováno a zveřejněno poslání, cíle, cílovou skupinu a zásady své činnosti, a to formou srozumitelnou dětem, jejich rodičům nebo jiným osobám odpovědným za výchovu dítěte a dalším osobám příbuzným nebo dítěti blízkým.
Klokánek Teplice je Zařízením pro děti vyžadující okamžitou pomoc, jehož zřizovatelem je spolek Fond ohrožených dětí, s působností od r. 1990. FOD byl založen na pomoc týraným, zanedbávaným, zneužívaným, opuštěným nebo jinak sociálně ohroženým dětem, s působností na celém území České republiky.
Posláním Klokánku Teplice je zajištění potřeb dítěte v zařízení tak, aby nebyla porušena jeho práva, aby se mu dostala veškerá potřebná péče. Důležité je, aby Klokánek poskytl dítěti péči, která bude nejvíce podobna běžné rodině a dítě se tak cítilo v bezpečí a harmonii.
Cílem je spolupracovat se zákonnými zástupci, OSPOD a dalšími organizacemi, aby situace dítěte v zařízení byla co nejdříve vyřešena tak, aby se mohlo vrátit zpět do své biologické rodiny, případně aby mu byla nalezena vhodná trvalá náhradní péče. Cílem je též úzká spolupráce s dítětem a zjišťování jeho názoru na situaci, přiměřeně k jeho věkové a rozumové vyspělosti.
1.1Poslání a cíle FOD:
- Zřizování a provoz zařízení pro děti vyžadující okamžitou pomoc Klokánek – cílem Klokánku je zajištění pomoci a ochrany dítěte, tedy zajištění bezpečného prostředí pro dítě, poskytnutí mu ubytování, stravy, ale i péči o něho a hledání řešení jeho situace.
- Osvěta – cílem je seznámit děti, ale i dospělé osoby s tím, jak mohou ohroženým dětem pomáhat, jak na ně mohou upozornit a jak svým dětem, spolužákům a kamarádům věnovat dostatek času, aby se nestali ohroženými oni.
- Snaha o zlepšení legislativy i praxe na úseku ochrany dětí.
1.2Cílová skupina:
- Děti 0 – do dovršení 18 let věku, které z vážných důvodů nemohou zůstat ve své rodině.
(Péči neposkytujeme dětem, které potřebují nepřetržitý lékařský dohled, jelikož Klokánek není zdravotnickým zařízením, dětem s lékařem diagnostikovanou agresivitou, kdy lékař nedoporučí pobyt v zařízení pro děti vyžadující okamžitou pomoc a dětem, s velkými výchovným – jako třeba se záznamem u Policie o trestné činnosti páchané jejich osobou, jelikož by došlo k ohrožení ostatních klientů v zařízení a Klokánek není detenční zařízení.)
- Rodiny s dětmi – v rámci preventivních rozhovorů s rodinami. Vždy k příjmu daného dítěte do zařízení nemusí dojít, může nastat i situace, že sociální pracovník zařízení situaci zklidní a dítě se může vrátit zpět i bez příjmu do zařízení.
V souladu s posláním a cíli FOD pracuje s cílovou skupinou také Klokánek Teplice.
1.3Poslání a cíle ZDVOP Klokánek Teplice:
- Provoz ZDVOP Klokánek Teplice – cílem Klokánku je zajištění pomoci a ochrany dítěte, tedy zajištění bezpečného prostředí pro dítě, poskytnutí mu ubytování, stravy, ale i péči o něho (zabezpečit děti, uspokojit jejich potřeby) a hledání řešení jeho situace.
- Zajištění kontaktu dítěte s biologickou rodinou – hledání možného řešení s dítětem a s biologickou rodinou, aby se situace v rodině zklidnila.
- Spolupráce při vytváření podmínek pro návrat dítěte do biologické rodiny – práce s rodinou, možná doporučení ohledně zlepšení jejich situace.
- Spolupráce s OSPOD a KÚ při zajišťování přechodu dítěte do NRP případně do jiného zařízení, které dítěti zajistí náhradní trvalou péči.
1.4Zásady činnosti ZDVOP Klokánek Teplice (dále jen „Klokánek“):
- dodržování práv dětí[HK2] , (zařízení dle rozumové vyspělosti dbá vždy na názor dítěte)
- poskytování nepřetržité péče co nejvíce podobné péči rodinné, (pečující osoby zajišťují péči o dítě tak, aby se dítě cítilo jako doma a nebyla porušována jeho práva)
- multidisciplinární přístup (zařízení zajištuje spolupráci s odborníky, jinými organizacemi, a s dobrovolníky, kteří zajišťují dětem například doučování a zájmovou činnost),
- individuální přístup k dětem (vychází z individuálních potřeb každého dítěte),
- respektování volby dítěte (nabídka více možností řešení, dítě má vždy možnost rozhodnout se),
- podpora rozvoje samostatnosti a posilování sociálního začleňování,
- komplexnost (péče poskytovaná dítěti a jeho rodině, případně dalším zúčastněným osobám směřující k rychlému vyřešení složité situace dítěte).
Klokánek nabízí přechodnou péči rodinného typu dětem ve věku[HK3] 0 do dovršení[HK4] 18 let, z celé republiky, které z vážných důvodů nemohou zůstat ve své rodině a kterým jsme schopni zajistit uspokojení základních životních potřeb. Během pobytu je o děti pečováno do doby, dokud se nemohou vrátit zpět domů nebo do rodiny náhradní, případně do jiného zařízení dlouhodobé péče.
Péči neposkytujeme dětem, které potřebují nepřetržitý lékařský dohled, jelikož Klokánek není zdravotnickým zařízením, dětem s lékařem diagnostikovanou agresivitou, kdy lékař nedoporučí pobyt v zařízení pro děti vyžadující okamžitou pomoc a dětem, s velkými výchovnými problémy[HK5] – jako třeba se záznamem u Policie o trestné činnosti páchané jejich osobou, jelikož by došlo k ohrožení ostatních klientů v zařízení a Klokánek není detenční zařízení.
Provoz zařízení je nepřetržitý.
Dle zákona §42 zákona SPOD „Zařízení pro děti vyžadující okamžitou pomoc poskytují ochranu a pomoc dítěti, které se ocitlo bez jakékoliv péče nebo jsou-li jeho život nebo příznivý vývoj vážně ohroženy anebo ocitlo-li se dítě bez péče přiměřené jeho věku, jde-li o dítě tělesně nebo duševně týrané nebo zneužívané anebo o dítě, které se ocitlo v prostředí nebo situaci, kdy jsou závažným způsobem ohrožena jeho základní práva. Ochrana a pomoc se poskytují po přechodnou dobu nepřesahující zpravidla dobu 6 měsíců bez ohledu na to, je-li poskytována na základě smlouvy o poskytování ochrany a pomoci nebo na základě soudního rozhodnutí“.
Ochrana a pomoc se poskytuje v rozsahu těchto činností
a) poskytnutí ubytování,
b) poskytnutí stravy,
c) pomoc při zvládání běžných úkonů péče o vlastní osobu,
d) pomoc při osobní hygieně nebo zajištění podmínek pro osobní hygienu,
e) zprostředkování kontaktu se společenským prostředím,
f) zajištění výchovných, vzdělávacích a aktivizačních činností,
g) pomoc při uplatňování práv, oprávněných zájmů a při obstarávání osobních záležitostí,
h) zajištění sociálně terapeutických činností,
i) zajištění zdravotních služeb, psychologické a jiné obdobné péče.
Nezaopatřenému dítěti se v zařízení poskytuje osobní vybavení, drobné předměty běžné osobní potřeby a některé služby s přihlédnutím k jeho potřebám. Osobním vybavením se rozumí zejména prádlo, šatstvo a obuv; některými službami se rozumí stříhání vlasů, holení a pedikúra.
Při poskytování pomoci a ochrany dítěti je zařízení povinno spolupracovat s rodinou dítěte a poskytovat této rodině pomoc při vyřizování a zajišťování záležitostí týkajících se dítěte, zajištovat členům rodiny dítěte terapii, nácvik rodičovských a dalších dovedností, které rodič nebo jiná osoba odpovědná za výchovu dítěte nezbytně potřebuje pro péči o dítě a výchovu dítěte, a to v souladu s individuálním plánem ochrany dítěte zpracovaným orgánem sociálně-právní ochrany.
1.5Základní provozní a personální standardy
- Zařízení je povinno poskytovat služby a zajistit jeho provoz nepřetržitě.
- Zařízení může vykonávat činnost jen v objektu nebo prostorách, které umožňují přijetí dítěte, ubytování a přípravu dětí na školní vyučování, stravování, zájmovou a další činnost ve volném čase.
- Zařízení nelze zřídit v budově nebo v jednom areálu společně s jiným ústavním zařízením.
- Nejvyšší možná kapacita zařízení je 20 dětí. Tento počet může být překročen v případě, že toto zařízení je umístěno ve více budovách, v případě, že do péče zařízení budou svěřeni sourozenci, a v případě poskytování ochrany a pomoci dítěti v případech neodkladné pomoci dle § 15 zákona SPOD po dobu, než rozhodne soud o návrhu obecního úřadu obce s rozšířenou působností na vydání předběžného opatření, zpravidla se jedná o dobu do 48 hodin.
- Počet dětí umístěných v zařízení nesmí přesáhnout nejvýše přípustnou kapacitu zařízení pro děti vyžadující okamžitou pomoc stanovenou v rozhodnutí o pověření k výkonu činnosti zařízení pro děti vyžadující okamžitou pomoc. Ustanovení odstavce 4 tím není dotčeno.
- Jeden zaměstnanec může současně zajišťovat osobní péči nejvýše o 4 děti svěřené do péče tohoto zařízení. V případě sourozenecké skupiny nebo krizového lůžka může jeden zaměstnanec zařízení po dobu nezbytně nutnou pečovat maximálně o 5 dětí svěřených do péče tohoto zařízení.
Klokánek v Teplicích má maximální kapacitu 20 dětí, které jsou ubytovány v případě plné kapacity vždy po čtyřech, v pěti bytech zařízení. Vždy se snažíme zajistit společné ubytování sourozenců. Výjimkou, kdy sourozenci nebydlí spolu, ale jsou v pravidelném každodenním kontaktu, může být vícečetná sourozenecká skupina, přání dítěte, zdravotní problémy dítěte, vztahové sourozenecké problémy nebo mimořádná situace (např. nařízení karantény).
Na jeden byt jsou určeny 2 pečující osoby, o děti v bytě celodenně pečuje 1 pečující osoba, která se po týdnu střídá s druhou pečující osobou. Pečující osoba nad dětmi vykonává soustavný dohled, tzv. přímou péči, kdy dítě má vždy zajištěnu přítomnost blízkého, dospělého člověka, a to po dobu 24 hodin denně.
Pečující osoby o děti pečují po všech stánkách – nakupují, vaří, hrají si s dětmi, připravují se s nimi do školy, spolupracují se školami a se zdravotníky, starají se o domácnost, plánují volnočasové aktivity apod. Pokud je to provozně možné, snažíme se zachovat dítěti stávajícího dětského lékaře, který má do ordinace ze zařízení dojezdovou vzdálenost do hodiny. Děje se tak z provozních důvodů a v samotném zájmu nemocného dítěte, kterého je potřeba v co nejkratší době vyšetřit. O děti, které mají dětského lékaře mimo uvedenou dojezdovou vzdálenost se souhlasem zákonného zástupce nebo jiné osoby odpovědné za výchovu s přihlédnutím na přání dítěte (smlouva s klientem – dítě), pečuje dětská lékařka MUDr. Eva Kuličová, Nezvalova 388 Novosedlice, která kromě aktuálních zdravotních problémů dětí také provádí preventivní prohlídky a očkování dětí. O děti se stará také jedna denní pečující osoba, která plně zastupuje pečující osobu v době její nepřítomnosti, pomáhá s péčí o děti, děti doprovází do škol či školek a také je zde vyzvedává. S dětmi pracují také sociální pracovníci, kteří jsou nápomocni rodinám při vytváření podmínek pro návrat dětí do rodiny. Dle potřeb s dětmi pracují i další odborní pracovníci (psycholožka, logopedka, dětský psychiatr, dětský neurolog, dětská gynekoložka aj.). Děti dojíždějí v doprovodu pracovníka Klokánku ke svým kmenovým odborným lékařům v rámci celé republiky, pokud to situace nedovolí, jsou jejich kmenoví odborní lékaři kontaktováni telefonicky a další postup je s nimi konzultován.
Při péči o děti vždy dodržujeme práva dětí, snažíme se, aby se u nás děti cítily co nejlépe až do doby, než se mohou vrátit zpět do své původní rodiny, než je vyřešena jejich rodinná situace, případně aby co nejlépe zvládly přechod do následné péče. Umožňujeme co nejširší kontakt dítěte s biologickou rodinou, s kamarády dítěte. Kontakt je osobní (návštěvy v zařízení, procházky venku, pobyty v rodině), písemný i telefonický.
Náš přístup je multidisciplinární (spolupracujeme s dalšími odborníky a organizacemi, účastníme se případových konferencí) a také individuální (vycházíme ze situace a potřeb každého dítěte samostatně). Respektujeme vždy volbu a přání dítěte, podporujeme dítě v rozvoji samostatnosti.
Naše péče o děti je komplexní. Rodičům i dětem je poskytováno poradenství a nabízena spolupráce s cílem maximálně zlepšit jejich situaci a napomoci co nejrychlejšímu návratu dítěte do rodiny.
Pokud se děti nemohou vrátit zpět do původní nebo širší rodiny, Klokánek spolupracuje s příslušnými úřady na citlivém přechodu dítěte do rodiny náhradní, v krajním případně do zařízení poskytující dlouhodobou péči. Pokud je to možné, snažíme se dítě vždy předem seznámit s budoucím prostředím, většinou návštěvou daného prostředí dříve, než dítě bude do nového prostředí převezeno.
1.6Pracovní postupy a metodiky
Zařízení pro děti vyžadující okamžitou pomoc má písemně zpracovány pracovní postupy a metodiky zaručující dítěti pomoc a ochranu s cílem stabilizovat jeho situaci a navrátit jej do rodinného prostředí. Pracovní postupy a metodiky obsahují zejména způsoby práce s ohroženým dítětem a jeho rodinou, postup při vedení rozhovoru s dítětem a pro vyhodnocování potřeb dítěte.
Klokánek pracuje s dětmi i jejich rodinou v souladu s Etickým kodexem (Příloha č. 1), má zpracované metodiky pro ředitele, sociální pracovníky a pro pečující osoby, kterými se pracovníci řídí ve všech svých činnostech. Cílem všech pracovních postupů je dítěti vytvořit klidné a bezpečné prostředí, ve kterém by se cítilo dobře a kde by se minimalizovalo ev. trauma, způsobené oddělením dítěte od osoby blízké.
Primárním pracovním postupem je nepřetržitá přímá péče o dítě.
O dítě vždy pečujeme přiměřeně jeho věku. Garantujeme soustavný dohled nad dítětem, který jej potřebuje a komplexní zajištění potřeb dítěte, pokud to není v našich možnostech, vyhledáme pomoc příslušného odborného pracoviště. Respektujeme práva dětí na soukromí a volný pohyb.
Pečující osoby zajišťují komplexní péči o dítě od jeho nástupu do zařízení. Přiměřeně aktuální situaci seznámí dítě s novým prostředím, zajistí mu možnost vykoupání, převlečení se do čistého oblečení, nabídne stravu. Pečující osoba seznámí dítě s ostatními dětmi v bytě, případně v Klokánku, zjistí jeho zájmy a záliby. Ve spolupráci s organizační pracovnicí je dítěti doplněn šatník natolik, aby se v něm dobře cítilo, aby dítě bylo schopné procházek mimo Klokánek, docházet do školy.
Školní docházku administrativně zajištuje sociální pracovnice. Pokud je to v naších provozních možnostech a dojezdová vzdálenost do původní základní školy je do hodiny veřejnou dopravou, zachováváme dítěti jeho kmenovou školu. Docházku do škol, a jiných vzdělávacích institucí po ukončení základního vzdělání zachováváme vždy, když dítě je schopné dojezdu do školy bez doprovodu dospělé osoby, případně volíme internátní ubytování dítěte. Děje se tak vždy se souhlasem zákonného zástupce nebo jiné osoby odpovědné za výchovu dítěte s ohledem na přání dítěte.
V případě, kdy je nutné z důvodu dostupnosti řešit nástup dítěte do jiné školy nejprve zajistí sociální pracovnice písemné souhlasy zákonných zástupců nebo jiných osob odpovědných za výchovu dítěte: písemný souhlas (tiskopis školy) s přestupem do Základní školy v Teplicích a písemný souhlas (protokol) s poskytování informací ze školy přímo pracovníkům zařízení. Tímto souhlasem neztrácí zákonní zástupci nebo jiné osoby odpovědné za výchovu právo na informace ze školy. Poté sociální pracovnice předá pečující osobě příslušné informace a kontakty tak, aby i ona v souvislosti s docházkou a výukou přímo komunikovala se školou. Pečující osoba ve spolupráci s organizační pracovnicí zajistí dovybavení dítěte.
V případě, že dítě dochází do speciální základní školy (§16 školského zákona), zachovává zařízení dítěti původní školu bez ohledu na dojezdovou vzdálenost, v mimořádných případech se souhlasem zákonného zástupce nebo jiné osoby odpovědné za výchovu s ohledem na přání dítěte, zařízení vodí dítě do speciální ZŠ v Teplicích, U Červeného kostela 110.
Změna školy může nastat, bez ohledu na dojezdovou vzdálenost do původní školy i na doporučení psychologa zařízení nebo zdravotních problémů dítěte nebo si to přeje samotné dítě (negativní vliv, negativní vzpomínky). V tomto případě zařízení postupuje individuálně, vždy se souhlasem zákonného zástupce nebo jiné osoby odpovědné za výchovu dítěte s ohledem na přání dítěte. Pokud zákonný zástupce nebo jiná osoba odpovědná za výchovu dítěte souhlas s ohledem na přání dítěte a doporučení psychologa neudělí, je třeba, aby klíčová sociální pracovnice informovala OSPOD a společně situaci vyhodnotili, zda není v tomto případě nutné podat návrh na předběžné opatření k soudu, aby soud nařídil změnu školy i proti vůli rodičů. Návrh podává příslušný OSPOD.
ZDVOP má zajištěno technické vybavení a podmínky pro případ distanční výuky dítěte (notebook, připojení WI-FI a internetové připojení), je navázána spolupráce se školou a předání informací k realizaci distanční výuky (uživatelské jméno, heslo ke studijnímu účtu pro přístup k úkolům a zadané práci). Pečující osoba zajistí dohled nad výukou i přípravou do školy, v případě možností a aktuální potřeby organizační pracovnice na žádost sociální pracovnice nebo ředitelky zařízení zajistí doučování studenty, dobrovolníky dle zákonných možností. Zařízení nejen pro distanční výuku má zřízenou specializovanou e-mailovou adresu dle bytu, na kterém se děti nachází byt1@seznam.cz (byt2@seznam.cz atd.), prostřednictvím, které děti a pečující osoby komunikují se školou.
Docházka dítěte do mateřské školy je pro celkový vývoj dítěte žádoucí, proto se snažíme, aby děti z Klokánku docházely do mateřských škol. V případě, že se jedná o dítě předškolního věku, je docházka do mateřské školy povinná.
U docházky do mateřské školy zařízení postupuje obdobně jako u docházky do základní školy.
Umístění do mateřské školy zajištuje sociální pracovnice nebo ředitelka. Pokud je to v našich provozních možnostech a dojezdová vzdálenost do původní MŠ je do hodiny veřejnou dopravou, zachováváme dítěti jeho původní školku. Děje se tak vždy se souhlasem zákonného zástupce nebo jiné osoby odpovědné za výchovu dítěte.
V případě, kdy je nutné z důvodu dostupnosti řešit nástup dítěte do jiné MŠ nejprve zajistí sociální pracovnice písemné souhlasy zákonných zástupců nebo jiných osob odpovědných za výchovu dítěte: písemný souhlas (tiskopis školky) s přestupem do Mateřské školy v Teplicích nebo okolí a písemný souhlas (protokol) s poskytování informací z mateřské školy přímo pracovníkům zařízení. Poté sociální pracovnice předá pečující osobě příslušné informace a kontakty tak, aby i ona v souvislosti s docházkou do MŠ komunikovala přímo s MŠ. Pečující osoba zajistí dovybavení dítěte. V případě, že dítě dochází do specializované mateřské školy, zachovává zařízení dítěti původní školku bez ohledu na dojezdovou vzdálenost.
V mimořádných případech změna školky může nastat, bez ohledu na dojezdovou vzdálenost do původní MŠ, i na doporučení psychologa zařízení nebo ze zdravotních problémů dítěte. (negativní vliv, negativní vzpomínky) V tomto případě zařízení postupuje individuálně, vždy se souhlasem zákonného zástupce nebo jiné osoby odpovědné za výchovu dítěte.
Dítě se postupně adaptuje na chod zařízení, pečující osoba zajišťuje všechny úkony, které se týkají režimových záležitostí dítěte. S dítětem je v soustavném kontaktu, formou denních rozhovorů zjišťuje, jak se dítě v zařízení cítí, skutečnosti o dítěti sděluje písemně i osobně sociální pracovnicí a ředitelce zařízení dle závažnosti bezprostředně nebo v rámci týdenních konzultací při předávání směn.
Dítě je v intenzivním kontaktu se sociální pracovníci zařízení, která bezprostředně po umístění, vyhodnotí aktuální situaci dítěte a vytvoří ve spolupráci s OSPOD individuální plán ochrany dítěte ve ZDVOP. Zároveň si zařízení vytváří i vlastní plán práce s dítětem v zařízení (PPD), který by měl být v návaznosti s IP OSPOD. Zařízení při příjmu dítěte – při zasílání Hlášení o přijetí dítěte, zároveň se zasílá OSPOD žádost o zaslání IP.
Průběžné vyhodnocení IP je sběrem všech relevantních informací, na základě jejichž posouzení může dojít k co nejobjektivnějšímu vyhodnocení situace dítěte, určení míry jeho ohrožení, zmapování kapacit a zdrojů jak v rodině, tak v sociálním okolí dítěte a rodiny a určení způsobů a forem pomoci. V průběhu pobytu se IP vyhodnocuje a případně aktualizuje dle potřeb dítěte.
Cílem procesu podrobného vyhodnocování je:
Vytvořit společně individuální plán řešení situace ohroženého dítěte.
Individuální plán ochrany dítěte obsahuje:
a) popis příčin ohrožení dítěte a důvody zahájení sociálně-právní ochrany
b) cíle navržených opatření, prostředky k jejich dosažení a ukazatele účinnosti jednotlivých opatření,
c) rozsah navržených opatření nezbytných k ochraně dítěte a poskytnuté pomoci rodičům nebo jiným osobám odpovědným za výchovu dítěte,
d) způsob naplňování navržených opatření, práv a zájmů dítěte v rozsahu sociálně-právní ochrany,
e) metody práce s rodinou a rozsah intervencí a pomoci rodičům nebo jiným osobám odpovědným za výchovu dítěte při péči o dítě a při jeho výchově, které zahrnují:
- posílení úlohy a funkce rodiny,
- rozvíjení pečovatelských a výchovných schopností rodiny,
- pomoc při sociálním začleňování rodiny,
- posílení kompetencí rodiny v oblasti vzdělávání, přípravy na vyučování a motivace ke vzdělávání,
f) postup spolupráce orgánu sociálně-právní ochrany s ostatními orgány veřejné moci a dalšími fyzickými osobami a právnickými osobami zapojenými do řešení situace dítěte,
g) rozsah spolupráce rodičů nebo jiných osob odpovědných za výchovu dítěte s orgány sociálně-právní ochrany a dalšími fyzickými osobami, právnickými osobami a orgány veřejné moci zapojenými do řešení situace dítěte,
h) časový plán pro provádění konkrétních opatření sociálně-právní ochrany,
i) způsob hodnocení a ověřování plnění navržených opatření nezbytných k ochraně dítěte ze strany rodičů, jiných osob odpovědných za výchovu dítěte, orgánů sociálně-právní ochrany a dalších fyzických osob, právnických osob a orgánů veřejné moci zapojených do řešení situace dítěte, a návrh dalších potřebných opatření nezbytných k ochraně dítěte,
j) plán vzdělávání dítěte a plán přípravy na budoucí povolání a osamostatňování se,
k) plán přípravy blížícího se výstupu dítěte z náhradní péče.
Pomoc formou intervence a pomoci při péči o dítě a při jeho výchově se rozumí:
- konzultace a odborné poradenství,
- terapie a mediace,
- zprostředkování odborných služeb pro rodiny s dětmi,
- právní pomoc,
- poskytování podpory dětem,
- poskytování pomoci rodinám při zlepšování jejich životní situace, včetně získávání dovedností pro řádné vedení domácnosti,
- poskytování pomoci rodinám při řešení sociálních nebo psychických problémů,
- poskytování pomoci rodinám při řešení výchovných problémů s dětmi,
- podpora společenských aktivit rodiny.
Sociální pracovník, jako klíčová osoba, spolupracuje s OSPOD na vyhotovení IPOD.
Přehodnocení IPOD: termín bývá zpravidla stanoven již při jeho sestavení, ale může být změněn dle aktuálního vývoje situace (např. sociální pracovník si vyžádal zprávu o dítěti ze školy, školky, od pediatra atd., kdy po obdržení zpráv a dalších získaných informací o dítěti a rodině postupně dopracovává IPOD), probíhá opět za spolupráce pracovníka OSPOD, dítěte a jeho rodičů a spolupracujících osob, cílem je zjištění, zda jsou cíle naplňovány, případně jaké jsou důvody jejich nenaplnění.
Výstup po přehodnocení: může dojít buď k uzavření případu, protože potřeby jsou naplněny a dítě již není ohroženo, nebo k nové formulaci individuálního plánu, nebo při významné změně situace může dojít i k opětovnému vyhodnocení potřeb dítěte, doba trvání nelze předem stanovit, bude vycházet z individuálních potřeb dítěte a jeho rodiny.
Sociální pracovník průběžně sleduje naplňování stanovených cílů, navštěvuje děti v bytech, ve kterých jsou děti ubytovány, za účelem zjišťování naplňování cílů vede s dětmi individuální rozhovory.